Arkadaşlarına Karşı Davranışların nasıl olmalıdır?
Arkadaşlarına Karşı Davranışların nasıl olmalıdır?
Arkadaşlarınızla devamlı nezaket kurallarına uygun bir şekilde konuşuyorsunuz. Bu durum arkadaşınızı nasıl etkiler?
Çınar, akşamları vaktinde yatmadığı için sabahları uyanamıyordu. Bu yüzden okula geç kalıyordu. Derse öğretmenden sonra giriyordu. Öğretmeni. neden geç kaldığını sorduğunda akşamları geç yattığını söylüyordu.
Çınarın bu davranışı, derslerden geri kalmasına neden oluyordu. Çınar, ders başladıktan sonra sınıfa girdiği için arkadaşlarının dikkati dağılıyordu. Bu yüzden arkadaşlarıyla sorun yaşıyordu.
Çınar, derslerinde başarılı olamadı. Derse geç kalmasının hem kendisini hem de arkadaşlarıyla ilişkilerini olumsuz etkilediğini anladı. Artık akşamları vaktinde yatıp okula geç kalmayacaktı.
Yağız okulun voleybol takımında oyuncuydu. Spor yapmayı, özellikle voleybol oynamayı çok seviyordu. Sporun hem sağlık açısından hem de fiziksel açıdan önemli olduğunu biliyordu.
Yağız. hafta sonu oynayacakları maça arkadaşı Cemi davet etti. Cem sporla ilgilenmiyordu. Arkadaşını kırmamak için maça geleceğine söz verdi.
Maç çok heyecanlı ve çekişmeli geçti. Sonunda Yağızın takımı, maçı kazandı ve oyuncular coşkuyla birbirlerine sarıldılar. Herkes onları tebrik etti.
Cem, gördüklerinden çok etkilenmişti. Yağız hem sporda hem de derslerinde başarılıydı. Boyu da kendisinden uzundu.
Cem, ertesi gün Yağızın yanına geldi. Maçın çok hoşuna gittiğini kendisinin de bir spor etkinliğine katılmak istediğini söyledi. Yağızdan kendisine yardım etmesini istedi. Yağız, arkadaşının da daha sağlıklı ve başarılı olacağı için mutlu oldu. Ona yardım edeceğine söz verdi. Cem, arkadaşına güveniyordu, ona sarılarak teşekkür etti.
Arkadaşların birbirlerine karşı olumlu ve olumsuz davranışları, arkadaşlık ilişkilerini etkiler. Sevgi, saygı ve yardımlaşma, arkadaşlar arasındaki ilişkilerin güçlenmesini ve sosyal yaşamda daha mutlu bireyler olmalarını sağlar.
Okulda, merdivenleri koşarak inip çıkmanız sizi ve arkadaşlarınızı nasıl etkiler?
Konuyu Pekiştirelim
Bahar, arkadaşı Mert’e bir sırrını söyleyeceğini ama bunu başkalarının duymasını istemediğini söyledi. Mert, Bahar’a sırrını kendisine söyleyebileceğini belirtti. Bahar da Mert’e güvendi ve sırrını söyledi. Fakat Mert, söz verdiği hâlde Bahar’ın sırrını diğer arkadaşlarına anlattı.
Mert’in bu davranışı karşısında Bahar ne hissetmiş olabilir?
Bahar, Mert’in sırrını başkalarına anlatması karşısında üzülmüş, kırılmış ve güveni sarsılmış olabilir. Kendini değersiz hissetmiş ve hayal kırıklığı yaşamış olabilir.
Sizce, Mert’in davranışı Bahar ile arkadaşlık ilişkilerini nasıl etkilemiştir?
Bahar ile Mert’in arkadaşlığı zayıflamış, aralarındaki güven bozulmuş olabilir. Bahar, Mert’e eskisi kadar güvenmeyebilir ve aralarındaki samimiyet azalabilir.
Bahar’ın yerinde siz olsaydınız Mert’e nasıl davranırdınız?
Öncelikle Mert’le konuşur, yaptığı davranışın beni üzdüğünü söylerdim. Bir süre ona sır vermekten kaçınırdım. Eğer özür diler ve hatasını telafi etmeye çalışırsa, zamanla güveni yeniden kazanmasına fırsat verirdim.
Arkadaşlarınızla ilişkilerinizde onları üzecek davranışlarda bulunuyor musunuz? Kendinizi değerlendiriniz.
Arkadaşlarımla ilişkilerimde onları üzebilecek davranışlarda bulunmamaya çalışıyorum. Bazen istemeden kırıcı sözler söyleyebiliyorum ama fark ettiğimde özür diliyorum. Arkadaşlarımın sırlarını saklamaya, sözlerime dikkat etmeye ve güvenlerini boşa çıkarmamaya özen gösteriyorum. Onları mutlu etmek için paylaşımcı ve saygılı davranmaya çalışıyorum.